Johnnie Walker MBA

Johnnie Walker MBA - Master of Bar Administration - największym w Polsce program szkoleniowy dla barmanów. Akademia to nie tylko podnoszenie kwalifikacji ale również konkurs na najlepszego barmana. Jak widać MBA nie jedno ma imię i nie jedno oblicze...
 

 — Johnnie Walker Master of Bar Administration Prestige Club to największy w Polsce program szkoleniowy dla barmanów. Objął swoim zasięgiem całą Polskę, a do udziału zaprosił 100 wybranych barmanów. Jak przebiegały eliminacje?

Do udziału w Programie zaproszeni zostali barmani z najlepszych klubów w Polsce. W rozgrywkach eliminacyjnych mógł wziąć udział każdy, kto spotkał się z przedstawicielem Diageo w swoim regionie, wypełnił ankietę rekrutacyjną, zapoznał się z regulaminem zawodów i był gotowy poddać się ocenie sędziów.

To podstawowe wymagania stawiane przez nas barmanom. Starty eliminacyjne odbyły się w Łodzi, Szczyrku, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie. Na początku programu barmani otrzymali pulę pytań teoretycznych obowiązujących podczas trwania całego Programu Johnnie Walker MBA Prestige Club 2008. Z podanej puli pytań, każdorazowo przed poszczególnymi etapami wybieramy pytania, na które odpowiadają zawodnicy.
Rozgrywki eliminacyjne obejmowały test teoretyczny i praktyczny. Podczas tegorocznej edycji Every Serve Perfect (ESP) barmani mają za zadanie przygotować 2 sztandarowe koktajle Diageo – Smirnoff Black Magic oraz Johnnie Walker Black Label Whisky Sour. Nowością jest wprowadzenie do startów kompozycji własnej long drink na bazie wódki Smirnoff Black.
Do półfinałowego etapu, zakwalifikowało się czterdziestu barmanów, którzy zdobyli największą liczbę punktów w startach praktycznych i w teście merytorycznym na temat produktów Diageo.

— Czy mogłaby Pani przybliżyć zasady i strukturę organizacji programu Johnnie Walker MBA?
Johnnie Walker Prestige Club to dzisiaj jeden z najbardziej prestiżowych programów szkoleniowych wśród firm alkoholowych w Polsce. Od pięciu lat funkcjonowania na rynku, zauważamy rosnące zainteresowanie naszym autorskim stylem Every Serve Perfect (ESP), który łączy w sobie najlepsze elementy stylu klasycznego i Flair. Johnnie Walker MBA to dzisiaj przede wszystkim edukacja i zawody ESP, ale i program lojalnościowy dla barmanów i restauratorów, aktywność Mystery Shopper czy – cieszący się coraz większą sympatią – newsletter Johnnie Walker MBA News.
Tegoroczny Johnnie Walker MBA Prestige Club 2008 obejmuje eliminacje regionalne, rozgrywki półfinałowe i wielki finał. Każdy etap składa się z dwóch części: startu praktycznego i testu teoretycznego z wiedzy na temat produktów Diageo. Naszym celem jest skupienie wokół programu wybitnych jednostek, które chcą rozwijać swoje umiejętności i pracować nad sobą, co zgodne jest z globalnym hasłem Diageo – „Keep Walking!”.

— Program Johnnie Walker MBA to rywalizacja poprzedzona serią zajęć przygotowawczych, wykładów i egzaminów. Jak bardzo w tym czasie zmienia się poziom przygotowania uczestników?
Poprzednia formuła Johnnie Walker MBA uznawała uczestnictwo na zasadzie: jesteśmy dla wszystkich, a nie dla każdego. Od dwóch lat realizujemy program pod hasłem Klubu dla Wybranych. Wybranych przez nas. Więcej wymagamy – więcej dajemy. Założeniem Programu jest udział w nim wybitnych jednostek. Szukaliśmy osób, które dzięki programowi chcą podnosić swoje kwalifikacje. Dzisiaj, patrząc z perspektywy czasu, wiem, że takie osoby znalazły się w naszym Programie i uznaję to za jego sukces. Zaproszenie do Programu wyselekcjonowanych stu barmanów było możliwe dzięki naszemu stałemu, bezpośredniemu kontaktowi z uczestnikami poprzednich edycji Johnnie Walker MBA i znajomości rynków lokalnych. Do programu zapraszamy osoby, które mają już pewną wiedzę, potwierdzoną doświadczeniem, startami w polskich i międzynarodowych konkursach barmańskich, pracą w renomowanych lokalach. Dlatego też, przygotowując zajęcia merytoryczno-praktyczne, unikamy standardowych wykładów z zakresu towaroznawstwa i miksologii. Chcemy, by były to bardziej fora wymiany poglądów, myśli i opinii. Stąd właśnie obecność na naszych zjazdach niestandardowych, ciekawych prezentacji prowadzonych przez Kenjiego Jesse, Global Ambassador for Smirnoff Black Vodka, które mają na celu przybliżenie światowych trendów barmańskich.
W tym roku, podobnie, jak w latach ubiegłych, na pierwszy plan wysuwa się Smirnoff Black, wariant wódki Smirnoff z segmentu top premium oraz whisky Johnnie Walker Black Label. W programie promujemy produkty Diageo, które zasługują na uwagę – przekazujemy taką wiedzę, która może pomóc w pracy, ułatwić kontakt z klientem. Dobrzy prowadzący to połowa sukcesu programu szkoleniowego, dlatego dużą wagę przywiązujemy do tego, kto i w jaki sposób przekazuje naszym uczestnikom wiadomości. Stawiamy na międzynarodowych profesjonalistów.

— Domyślamy się, że do finału Johnnie Walker MBA dochodzą już sami najlepsi. Jakich błędów nie można w nim popełnić?
O tym mówi regulamin – tworząc go przywiązywaliśmy wielką uwagę do tego, by był jasny i czytelny dla naszych barmanów. Kwestie techniczne zostały w nim omówione w sposób bardzo szczegółowy. Zawodnicy, którzy we wrześniu wystąpią w finale naszych rozgrywek na pewno znają go już na pamięć. Przed startem odbędzie się także odprawa, na której raz jeszcze sędziowie opowiedzą o najważniejszych, najbardziej istotnych elementach startu i punktach w regulaminie. Podczas eliminacji lokalnych i półfinałowych, wyłoniliśmy najlepszą dziesiątkę barmanów, która za chwilę będzie rywalizować podczas startów finałowych. Choć zwycięzca może być tylko jeden, to mogę powiedzieć, że cała dziesiątka laureatów zasłużyła na wielkie uznanie.

— Na co sędziowie zwracają szczególną uwagę? Jakimi umiejętnościami powinien wykazać się tegoroczny zwycięzca?
Sędziami technicznymi zawodów Every Serve Perfect są osoby czynnie działające w środowisku barmańskim, uczestniczące w wielu konkursach barmańskich – zarówno polskich, jak i zagranicznych, zaangażowane w rozwój profesjonalnego barmaństwa. Przywiązujemy wielką wagę do tego, by zawodnicy oceniani byli przez profesjonalistów – osoby obiektywne, autorytety w swojej profesji. Ważna jest dla nas także możliwość wglądu zawodników do kart sędziowskich i porozmawiania z sędziami na temat not.
W ESP największy nacisk położony został na doskonalenie serwowania koktajli na bazie marek Diageo w oparciu o międzynarodowe standardy barmańskie. Sędziowie oceniają barmanów przede wszystkim pod kątem zaprezentowanych przez nich umiejętności technicznych (punkty bonusowe za efektowne rozpoczęcie, zakończenie pracy, czystość, uporządkowanie, praca kilkoma narzędziami jednocześnie czy praca synchroniczna i nie synchroniczna w tym samym czasie, punkty karne za upadki, rozlania i stłuczenia), zgodności ze standardami barmańskimi, higieny, czystości miejsca pracy czy wolnego nalewania (free pouring). Dosyć ważnym elementem końcowej noty zawodnika będzie czas, w jakim przygotuje on drinki. Drinki poddawane są także ocenie organoleptycznej, chociaż ocena degustacyjna ze względu na swój subiektywny charakter stanowi ułamek wszystkich uzyskanych punktów.

— Z roku na rok na rok rośnie liczba chętnych do wzięcia udziału w Johnnie Walker MBA. Można już mówić o marce konkursu.
Tak, to prawda. Johnnie Walker MBA jest programem bardzo mocno zakorzenionym w świadomości barmanów, restauratorów i osobowości szeroko rozumianej branży. Na taką pozycję pracowaliśmy przez kilka lat. Marki nie buduje się przecież z dnia na dzień. Wszystkie, prowadzone w ramach Johnnie Walker MBA działania były i są efektem długofalowej polityki marketingowej prowadzonej przez firmę Diageo Polska.

— Jak na tle światowego barmaństwa przedstawia się styl i poziom pracy uczestników tej edycji Johnnie Walker MBA?
Every Serve Perfect to jest przede wszystkim umiejętność przygotowywania drinków w oparciu o międzynarodowe standardy barmańskie. To styl, którego zadaniem jest przygotowanie do praktycznej pracy w zawodzie barmana. Udowadniamy, że jest to możliwe. Jednocześnie, coraz wyższy poziom zawodowy oraz chęć samorealizacji barmanów jest dla nas sygnałem, że to, co robimy ma olbrzymie przełożenie na życie i rozwój uczestników.
Na szczęście, stereotyp polskiego barmana, który ze smutną miną podaje piwo, odchodzi do lamusa. Dzisiejsi barmani to ludzie młodzi, wykształceni, znający języki obce. Coraz częściej spotkać ich można w najlepszych europejskich klubach, gdzie królują za barem. Ci, którzy pracują w Polsce, śmiało mogą rywalizować z kolegami z Zachodu. Jacy są polscy barmani, widać przede wszystkim podczas programów, czy międzynarodowych zawodów barmańskich, w których bardzo często Polacy świętują triumfy, wchodząc do finałów i rywalizując o miejsca na podium z największymi sławami światowego barmaństwa. Są doskonale przygotowani do pracy za barem, mają dużą wiedzę merytoryczną, znajomość najnowszych światowych trendów barmańskich. Oczywiście, nie bez znaczenia jest także osobowość, charyzma i doskonałe poczucie humoru, których braku nikt rozsądny Polakom nie może zarzucić.

— Przed nami już sam finał V edycji konkursu. Odbędzie się on 8 września w klubie Platinium w Warszawie. Jakie atrakcje szykuje Diageo na galę finałową?
Oczywiście, dla naszych gości przewidzieliśmy wiele niespodzianek i atrakcji, ale największą tajemnicą dla wszystkich jest nazwisko zwycięzcy zawodów. Największą uwagę przywiązujemy do finału Every Serve Perfect. I choć wygra tylko jeden, to tak naprawdę zwycięzcami są wszyscy, którzy wzięli udział w naszym programie.
Musimy pamiętać, że Johnnie Walker MBA i ESP kierujemy do barmanów i restauratorów. Oni są głównym motorem napędzającym ten program i chcemy, by było tak także podczas wrześniowej gali.
Istotne są dla nas także oczekiwania naszych uczestników – na podstawie wypełnianych przez zawodników ankiet opracowujemy najlepszą, dopasowaną do potrzeb formułę zawodów. Dlatego na przykład, w tym roku, na bazie informacji uzyskanych przez barmanów, finał zawodów odbędzie się nie w hotelu, ale w jednym z warszawskich klubów.

— Czy formuła konkursu Diageo jest taka sama w każdym kraju?
Johnnie Walker MBA Prestige Club jest autorskim projektem polskiego oddziału Diageo. Oczywiście, chętnie dzielimy się swoimi doświadczeniami z kolegami z innych krajów europejskich, którzy z dużym zaciekawieniem przyglądają się tym naszym sukcesom, starają się adaptować nasz program na swoje rynki.
Formuła programu uzależniona jest od danego rynku i uwarunkowań mentalnych, czy gospodarczo-społecznych. Inaczej program (choć w założeniu ten sam) będzie wyglądał w Polsce, inaczej w Rosji, a jeszcze inaczej w Niemczech czy Grecji. Wiemy, że zaproponowane przez nas założenia Johnnie Walker MBA Prestige Club cieszą się dużym zainteresowaniem innych oddziałów Diageo na świecie. Zaskakujemy przede wszystkim profesjonalną organizacją, ciekawymi pomysłami, stałym kontaktem z uczestnikami i wysokim poziomem przekazu merytorycznego.
W tym roku bardzo mocno postawiliśmy na pozytywną rywalizację – przede wszystkim poprzez zawody Every Serve Perfect, które, cieszą się coraz większym uznaniem barmanów.

— Jak przebiega zawodowa droga zwycięzców ubiegłych edycji? Czy konkurs otworzył im drzwi do międzynarodowej kariery barmańskiej?
Every Serve Perfect wyłonił już kilka osobowości polskiego barmaństwa. Nazwiska naszych laureatów są dzisiaj znane szerokiemu gronu odbiorców. Na uwagę zasługuje na pewno Marcin Dąbek, ubiegłoroczny zwycięzca zawodów, który dzisiaj z dużym powodzeniem startuje w profesjonalnych konkursach barmańskich, ma własną grupę barmańską, z którą realizuje wiele interesujących projektów branżowych. Nieoceniona jest także jego rola w przygotowaniu młodych adeptów sztuki barmańskiej z Krakowa. Wielki autorytet, jakim cieszy się Marcin w swoim środowisku wzmaga ich zapał do pracy. Jednego z „podopiecznych” Marcina zobaczymy także w we wrześniowym finale. Starty w zawodach ESP otwierają przed barmanami możliwość bliższej współpracy z Diageo Polska.
Tak było w przypadku Michała Łozińskiego, którego wysokie, drugie miejsce na podium w finale ESP 2007 oraz wiedza Szymona Dulińca, barmana biorącego udział w programie Johnnie Walker MBA, zaowocowały zaproszeniem ich do ekipy Diageo Polska. Dzisiaj Michał i Szymon pełnią w naszej firmie rolę Prestige Brands Ambassadors.
Nasi barmani realizują dzisiaj własne pasje. Niezależnie od miejsca, które zajęli czy zajmą w tegorocznej edycji ESP, wierzę, że w to, co robią, wkładają całe serce. O to właśnie chodzi w naszym programie.

— Dziękujemy za rozmowę.

Z Katarzyną Woods, Trade Marketing Manager On Trade w Diageo Polska Sp. z o.o., odpowiedzialną za stronę merytoryczną i logistyczną Programu Johnnie Walker Master of Bar Administration Prestige Club,
rozmawiały Joanna Jagusiak i Magdalena Pyzik.

Artykuł zamieściliśmy dzięki uprzejmości redakcji miesięcznika Rynki Alkoholowe - www.rynki.pl


Komentarze

Brak komentarzy...


Wyślij komentarz

Media Społecznościowe

Historia Bloga

MBAnet - sieć absolwentów MBA

 

Katalog Studiów Podyplomowych - studiapodyplomie.pl