Wybierasz się na studia MBA, a może masz już dyplom MBA?

Wybierasz się na studia MBA, a może masz już dyplom MBA? Nowy!

W licznych dostępnych źródłach można znaleźć wiele ciekawych informacji i cennych porad zarówno dla osób, które planują podjąć studia MBA, jak i dla absolwentów takich programów poszukujących wymarzonej pracy. Jeśli chodzi o kandydatów na studia MBA, to eksperci ds. rekrutacji zdają sobie sprawę, że proces aplikowania do szkół biznesu może być wyczerpujący i czasochłonny. Z kolei w przypadku posiadaczy dyplomu MBA rekruterzy HR podkreślają, że obecnie szukanie pracy może wiązać się z licznymi wyzwaniami. Postanowiliśmy w jednym miejscu zaprezentować najważniejsze wskazówki, jakich udzielają eksperci zarówno przyszłym uczestnikom programów MBA, jak i ich absolwentom.

Dla aplikujących na studia MBA

Wiedza o szkole

Zdaniem specjalistów, kandydaci powinni wiedzieć, dlaczego decydują się na podjęcie studiów MBA w takiej czy innej szkole biznesu. Z tego względu najpierw warto zebrać informacje o uczelniach i prowadzonych przez nie programach MBA, aby znaleźć takie, które spełnią oczekiwania, będą wyjątkowe i zgodne z zainteresowaniami. Im więcej kandydaci na studia MBA będą wiedzieć o szkołach i programach nauczania, tym lepiej, a przede wszystkim tym łatwiej będą mogli wyselekcjonować te najciekawsze spośród wielu funkcjonujących na rynku edukacyjnym.

Jedna czy więcej aplikacji

Specjaliści radzą, aby najpierw wybrać szkoły, do których kandydat chce aplikować. Ze względu na złożoność procesu dobrze jest określić liczbę programów. Zalecają składanie podań do co najmniej czterech szkół o różnym poziomie konkurencyjności, jednak nie więcej niż do sześciu. Uważają, że może to zwiększyć szanse na pozytywne przejście procesu rekrutacji. Ubieganie się o przyjęcie do zbyt wielu szkół może doprowadzić do wypalenia się i wywołać uczucie zniechęcenia.

Egzamin GMAT ma znaczenie

Większość uczelni oferujących programy MBA uznaje, że wyniki z egzaminu GMAT są ważne przez 5 lat. Z tego względu specjaliści uważają, że do takiego egzaminu należy przystąpić jak najwcześniej. Ich zdaniem, jest to element aplikacji, nad którym kandydaci - w większości - mają kontrolę. Twierdzą, że należy brać pod uwagę więcej niż jedno podejście do egzaminu, ponieważ oznacza to mniej nerwów, a zdobyte doświadczenie często prowadzi do osiągnięcia lepszego wyniku za drugim razem.

Referencje istotne

Zdaniem specjalistów, najlepsze są listy polecające związane z wykonywaną pracą zawodową, a w szczególności dotyczące zadań realizowanych ostatnio lub obecnie, ponieważ pomogą stworzyć wizerunek, profil kandydata. Komisja rekrutacyjna nie będzie zainteresowana osiągnięciami z dalekiej przeszłości, na przykład w nauce, lecz pragnie poznać aktywność zawodową przyszłego słuchacza programu MBA.

Esej, czyli przedstaw się we właściwym świetle

Każda szkoła ma swoje preferencje odnośnie cech, które stara się znaleźć u kandydata. Jednak specjaliści podkreślają, że są również uniwersalne cechy, które mają ogromne znaczenie podczas procesu rekrutacji. Należą do nich m.in. przywództwo, umiejętność pracy zespołowej i kreatywnego myślenia, etyka i zdolności komunikacyjne. Warto je zaprezentować w eseju. Oczywiście stwierdzenie typu: „Jestem silnym przywódcą" to zdecydowanie za mało. Zamiast skupiać się na wszystkich pozytywnych cechach, należy wybrać te podkreślające wyjątkową osobowość aplikującego i opisać za pomocą przekonujących i wiarygodnych historii.

Dla absolwentów MBA

Profil w mediach społecznościowych

Z najnowszych danych raportu US News wynika, że około 95% rekruterów HR korzysta z serwisów takich jak LinkedIn czy GoldenLine. To oznacza, że obecność w mediach społecznościowych jest ważna, ponieważ zwiększa szanse na bycie zauważonym przez rekruterów i znalezienie wymarzonej pracy.

Aktualizuj profil

Eksperci twierdzą, że absolwenci MBA powinni stale aktualizować swoje profile, które mają w serwisach networkingowych. Dzięki umieszczeniu najnowszych informacji, posiadacze dyplomu MBA mogą pokazać, ile są warci. Zdaniem specjalistów aktualizowanie informacji może również ułatwić rekruterom przeszukiwanie profilu za pomocą Google, bez konieczności wchodzenia do serwisu LinkedIn czy GoldenLine. 

Wartość dodana to oryginalne treści

Specjaliści wskazują, że oprócz regularnego aktualizowania informacji na profilu pomocne może okazać się publikowanie oryginalnych treści. Dzięki temu absolwenci MBA będą postrzegani przez rekruterów HR jako liderzy. Eksperci przypominają, że zgodnie z modelem 1-9-90 na 100 użytkowników mediów społecznościowych, tylko jeden procent to liderzy-twórcy oryginalnych treści, dziewięć procent to ci, którzy lajkują, komentują i udostępniają, a pozostałe 90 procent to zwykli obserwatorzy. Aby być uznanym za lidera w oczach rekruterów, należy być w grupie stanowiącej 1 procent. 

Dołącz do sieci absolwentów

Eksperci zalecają, aby absolwenci MBA nawiązywali kontakt z innymi posiadaczami dyplomu MBA. Coraz częściej ogłoszenia o pracy nie są publikowane. I tutaj do głosu dochodzi sieć kontaktów, która może umożliwić zaprezentowanie swojej wyjątkowej osobowości i doświadczenia zawodowego, a w konsekwencji otworzyć nowe możliwości i przynieść korzyści. To sprawia, że taka sieć kontaktów to realna wartość dodana dla absolwentów MBA. Pomocą w utrzymywaniu aktywnej sieci kontaktów mogą być platformy dla absolwentów takie jak np. MBANet (www.mbanet.pl), która umożliwia łatwe utrzymywanie sieci znajomości.

Jak wspomniano na wstępie są to najważniejsze wskazówki, jakich udzielają eksperci zarówno przyszłym uczestnikom programów MBA, jak i ich absolwentom. Praktyka pokazuje, że dzielenie się zdobytymi doświadczeniami jest potrzebne i przydatne. Ze swojej strony Portal MBA życzy zarówno przyszłym studentom MBA, jak i posiadaczom dyplomu MBA powodzenia w dążeniu do osiągnięcia wyznaczonych celów.     

Źródło: Poets&Quants


Komentarze

Brak komentarzy...


Wyślij komentarz
Jakub Leszczyński

Jakub Leszczyński

redaktor MBA Portal

Media Społecznościowe

MBAnet - sieć absolwentów MBA

 

Katalog Studiów Podyplomowych - studiapodyplomie.pl