MBA dla przedsiębiorców

MBA dla przedsiębiorców

Założenie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej nie jest z pewnością rzeczą łatwą, chociażby z tego powodu, że wymaga szerokiej wiedzy, dobrej intuicji oraz wielu poświęceń. Czy studia MBA, mogą w jakiś sposób pomóc w znalezieniu najlepszych rozwiązań dla własnej firmy?

Założenie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej nie jest z pewnością rzeczą łatwą, chociażby z tego powodu, że wymaga szerokiej wiedzy, dobrej intuicji oraz wielu poświęceń. Nawet prowadzenie małej firmy może być wyzwaniem. Wiąże się to z nieustannym myśleniem na temat potencjalnych szans, potrzebnych aktywów, a także oczekiwań klientów i działań konkurencji. Często motywem założenia firmy nie jest jedynie wykorzystanie okazji, jaka nadarza się na ryku i chęć zarobienia pieniędzy, ale również potrzeba zmierzenia się z wyzwaniem lub chęć zmiany ścieżki kariery. Mimo że zysk jest nieodzownym elementem całej układanki, jaką jest prowadzenie biznesu, to dla wielu przedsiębiorców kluczowe jest przetrwanie na rynku, rozwój, budowanie marki, umiejętność przystosowania się do nowych warunków na rynku oraz dostrzeganie potrzeb konsumentów, których nie widzą inni gracze, a także umiejętność zaspokojenia potrzeb tychże konsumentów. To jest prawdopodobnie powodem największej dozy satysfakcji z faktu „bycia na swoim” w sensie zawodowym. Prowadzenie własnej firmy można postrzegać jako grę do osiągnięcia wyznaczonego celu, bo oprócz celu ważna jest też droga do niego. Nie wystarczy być niezłomnym i bystrym, aby osiągnąć sukces.  Coraz częściej potrzebna jest też wiedza ekonomiczna, finansowa oraz związana z zarządzaniem. Posiadanie odpowiedniej wiedzy oraz konkretnych umiejętności może zmienić naprawdę wiele w kwestii zarządzania własną firmą i mieć kluczowe znaczenie dla jej sukcesu.

U wytrwałych przedsiębiorców doświadczenie przychodzi z czasem i może być opłacone szeregiem nieudanych projektów, niewykorzystanych szans, utraconych partnerstw i źle zainwestowanych pieniędzy. Czy można w jakiś sposób ominąć cały ten trud związany z pierwszymi latami zmagań z wyzwaniami rynku, własną niewiedzą i brakiem zdolności przewidywania? Czy dalsza edukacja, a konkretniej mówiąc studia MBA, mogą w jakiś sposób pomóc w znalezieniu najlepszych rozwiązań dla własnej firmy?

Co studia MBA mogą wnieść do prowadzenia własnej firmy?

Studia MBA uważane są za najbardziej praktyczne spośród studiów podyplomowych i w dużej mierze w tym aspekcie kryje się ich siła. Sam fakt, że oferta studiów MBA jest skierowana do menedżerów i szefów firm z co najmniej kilkuletnim doświadczeniem na stanowisku kierowniczym, daje pewne pojęcie o sposobie i treściach nauczania. Na omawianie absolutnie wstępnej wiedzy ekonomicznej nie ma co liczyć. Patrząc na programy wielu szkół MBA można odnieść wrażenie, że studia te stawiają przede wszystkim na umiejętności zarządzania w korporacyjnym świecie wielkich graczy rynkowych. Duża część uwagi i przekazywanych treści jest poświęcona tym właśnie aspektom. Na jakie benefity ze studiów MBA mogą zatem liczyć osoby prowadzące własna działalność gospodarczą?

Studia MBA można do pewnego stopnia potraktować jako inkubator własnego pomysłu na firmę. Swoje idee na prowadzenie biznesu można bez trudu omówić i skonfrontować z doświadczeniami ludzi, którzy byli na podobnej drodze. Uczestnicy programów MBA to zwykle osoby, z jednej strony będące specjalistami w swojej dziedzinie, z drugiej zaś mające bardzo szerokie horyzonty biznesowe. Z pomocą mogą też przyjść wykładowcy, którzy często służą na bieżąco swoją wiedzą. Wiedza i informacje zdobyte podczas studiów MBA mogą dopełnić obraz tego co i jak chcemy osiągnąć zakładając własna działalność gospodarczą. Mogą one pomóc w uniknięciu wielu błędów, które w innym wypadku mogłyby być popełnione w praktyce stawiając na szali sukces przedsięwzięcia. Różnego rodzaju doświadczenia zgromadzone przez studentów MBA w czasie ich dotychczasowej pracy zawodowej mogą być dla innych źródłem unikalnej wiedzy i inspiracją, która skłoni do przemyślenia dotychczasowego pomysłu na biznes i być może wybranie zupełnie innej ścieżki dojścia do sukcesu. Ponadto dzięki spotkaniu grona ludzi z różnych branż i obszarów działania firm nietrudno o znalezienie potencjalnego partnera biznesowego, kogoś kto wprowadzi nasze zamiary na zupełnie inny tor lub nada naszej działalności nowe tempo.

Kiedy warto podjąć studia MBA będą przesiębiorcą?

Nie wszyscy są jednak na etapie korzystnym do podjęcia studiów MBA. Jeśli jesteśmy w fazie wdrażania swojego pomysłu na biznes w rzeczywistość rynkową to znajdujemy się zwykle w trudniejszej sytuacji niż osoby, które pierwsze lata działalności mają już za sobą lub te, dla których złożenie firmy nie wymaga pośpiechu. Początki funkcjonowania firmy to okres bardzo kapitałochłonny i absorbujący. Należy więc zastanowić się czy podjęcie studiów w momencie rozpoczynania działalności to dobry pomysł. Być może lepiej poświęcić zasoby na rozwój firmy niż na wymagające studia menedżerskiej.

Przy cenach studiów MBA kształtujących się w okolicach kilkudziesięciu tysięcy złotych, potencjalny kandydat może mieć duży dylemat czy powinien zainwestować taka sumę pieniędzy w edukację czy w firmę. Co innego, gdy prowadzimy firmę już od kilku lat i osiągnęła już ona pewną stabilność działania. W takim wypadku studia MBA mogą być bardzo pomocne, gdyż mogą stanowić z jednej strony źródło wiedzy pomocnej w pokonaniu bieżących wyzwań, a z drugiej zaś zastrzyk nowych idee i pomysłów.  Tego typu decyzje zawsze mają bardzo osobiste podłoże, gdyż możliwości i potrzeby osób wybierających się na studia są bardzo różne, tym bardziej, że motywacja kandydatów na studia MBA ze względu na chęć zdobycia wiedzy czy narzędzi potrzebnych do stworzenia pomyślnie działającej firmy jest inna niż tych, którzy w perspektywie mają wyższe szczeble korporacyjnej kariery.

Niektórzy wychodzą z założenia, że potrzebną wiedze do prowadzenia przedsiębiorstwa zdobędą w praktyce. W takiej postawie jest sporo sensu, ponieważ nie każdą porcję wiedzy da się bezpośrednio przełożyć na każdy rodzaj działalności. Każda firma powstaje na gruncie unikalnych doświadczeń i funkcjonuje po części dzięki wykorzystaniu unikalnej, zdobytej w praktyce wiedzy. Problem w tym wypadku polega na tym, że wszystkie decyzje są bezpośrednio skonfrontowane z rzeczywistością rynkową, co oznacza, że od ich następstw już nie ma odwrotu.

Niezależnie od stopnia rozwoju firmy i ilości pełnionych w niej obowiązku trzeba pamiętać o tym, że równoczesne studiowanie oraz prowadzenie firmy mogą być rzeczami trudnymi do pogodzenia. Studia MBA są wymagające i czasochłonne. Mimo że zjazdy, w zależności od przyjętego przez szkołę modelu nauczania, mogą odbywać się nie częściej niż raz w miesiącu, to czas między zjazdami na uczelni wypełniany jest przygotowaniem projektów, czytaniem lektur i nauką. Wszystko to odciąga uwagę od prowadzenia biznesu oraz może być przyczyna niedopilnowania pewnych spraw i narażenia firmy na szwank.

Dyplom MBA nie jest gwarantem sukcesu. Kończąc studia można mieć poczucie, że posiada się większość niezbędnych narzędzi do przekucia pomysłu w pomyślnie działająca firmę, ale sukces jest obarczony ciężką pracą, podczas której może zaskoczyć nas wiele sytuacji, których studia nie przewidziały.


Komentarze

Robert Sekuła 01 grudnia 2016 / Odpisz

Dzięki za artykuł. Wyciągnąłem z niego dla siebie kilka cennych wniosków..


Wyślij komentarz
Jakub Leszczyński

Jakub Leszczyński

redaktor i założyciel MBA Portal

Media Społecznościowe

MBAnet - sieć absolwentów MBA