MBA - wiedza i kompetencje nie poddają się inflacji

MBA - wiedza i kompetencje nie poddają się inflacji

W czasach wysokiej inflacji wiele osób zastanawia się w co inwestować, co da im najlepszą stopę zwrotu. Gdy na rynku trudno jest znaleźć atrakcyjne produkty, warto rozważyć inwestycję w siebie. Wartościowy program MBA z zakontraktowaną ceną może się okazać najlepszą lokatą kapitału, zwłaszcza, że jak pokazują badania, menedżerowie MBA zarabiają zdecydowanie więcej.

- To, że nauka się opłaca i jest kategorią inwestycji zaczynamy dostrzegać zazwyczaj wtedy, gdy prowadzimy już życie zawodowe. Jako dorośli, z pewnym doświadczeniem, ale nadal dużymi ambicjami, zaczynamy szukać możliwości dalszego rozwoju, podniesienia kwalifikacji, poszerzenia horyzontów czy nawiązania ciekawych relacji. Chcemy realizować się zawodowo, więcej zarabiać, być atrakcyjniejszym na rynku pracy i mieć więcej możliwości. I to jest kwintesencja MBA – mówi Jolanta Szydłowska, prezeska zarządu Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów. – W obecnej sytuacji rynkowej warto zwrócić uwagę, że decydując się na uczestnictwo w trwającym minimum dwa lata programie MBA, kontraktujemy stałą cenę przy wysokiej inflacji. Już zyskujemy, a przecież ta kategoria inwestycji będzie procentować przez całe przyszłe życie zawodowe – dodaje.

Wyższe zarobki, ale nie tylko

Według opublikowanego w kwietniu br. Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, przeprowadzonego przez Sedlak & Sedlak, w 2021 roku magistrowie z dyplomem MBA zarabiali o 95 proc. więcej niż magistrowie bez tego dyplomu, a mediana ich wynagrodzeń wyniosła 12 100 złotych brutto. W przypadku magistrów inżynierów ta różnica to już 102 proc., a mediana płac u legitymujących się dyplom MBA była równa 14 600 złotych. Mediana zarobków osób z doktoratem sięgnęła 8 000 złotych, a w przypadku posiadających dodatkowo dyplom MBA 14 500 złotych, czyli o 45 proc. więcej. Badanie Sedlak & Sedlak wskazuje, że najwyższe wynagrodzenia otrzymują posiadający dyplom MBA dyrektorzy generalni – z medianą płac równą 22 250 złotych brutto, przy czym 25 proc. badanych zarabia powyżej 30 825 złotych. Nieco mniej otrzymywali: dyrektorzy ds. finansów i controllingu z medianą wynoszącą 21 939 złotych (25 proc. zarabia powyżej 27 500 złotych), dyrektorzy ds. sprzedaży – 20 000 złotych brutto (25 proc. zarabia powyżej 26 000 złotych). Wyższe zarobki to silny motywator, ale dla świadomych uczestników programów MBA istotne jest i podnoszenie kompetencji, i nadążanie za nowoczesnymi trendami w zarządzaniu. Liczy się także możliwość konfrontacji doświadczeń, a bezcenne są wyniesione z uczestnictwa w MBA kontakty.

Menedżer wie, czego chce

Badania profilów uczestników studiów MBA pokazują, że zdecydowana większość uczestników programów MBA – ponad 80 proc. – jest w wieku od 31 do 50 lat. Prawie połowa ma wykształcenie techniczne, a około 40 proc. ekonomiczne i biznesowe. Blisko 70 proc. reprezentuje firmy zatrudniające powyżej 249 osób, 22 proc. podmioty, w których liczba pracowników mieści się w przedziale 50-249.

– Uczestnicy programów MBA chcą zajęć z praktykami i chcą „pracować” na przykładach konkretnych biznesowych przypadków, czyli case studies. Na tym etapie kariery, na którym jest większość z nich, cenią sobie możliwość weryfikacji własnych poglądów i wiedzy w zderzeniu z najnowszymi trendami w zarządzaniu. I to właśnie staramy się im dać – podkreśla dr hab. Angelika Kędzierska-Szczepaniak z GFKM.

W edukacji menedżerskiej obserwujemy dwa wyraźnie zarysowane trendy: specjalistyczne tematy i zindywidualizowane profilowanie szkoleń.

– Klienci firmowi oczekują wyspecjalizowanej wiedzy, ściśle dostosowanej do konkretnych aspektów działalności biznesowej, nakierowanej wręcz na rozwiązania występujących w tej działalności problemów. Klienci indywidualni, a przede wszystkim słuchacze programów MBA, wymagają możliwie ścisłego sprofilowania programów pod kątem ich potrzeb. Jednych i drugich łączy potrzeba kształcenia, które umożliwi im zwiększenie efektywności działania – własnego i, co za tym idzie, całej organizacji w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości i sytuacji rynkowej – mówi Wojciech Parteka, Dyrektor ds. Klientów Strategicznych w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów, praktyk z wieloletnim doświadczeniem biznesowym i trener specjalizujący się w zagadnieniach związanych z przywództwem.

Praktyka nowoczesnego kształcenia

Odpowiedzią na wyraźne potrzeby jest oferowanie słuchaczom programów MBA zindywidualizowanego procesu rozwojowego, obejmującego: analizę ich predyspozycji menedżerskich i przywódczych, badanie oczekiwań środowiska pracy, spotkania coachingowe, wizyty studyjne w firmach i wiele innych. Uczelnie, w procesie tym wykorzystują wiele nowoczesnych metod i narzędzi tak jak np. ceniona przez biznes metodyka MindSonar, dostarczająca konkretną wiedzę o wartościach i przesłankach, które decydują o stylu myślenia i sposobie działania. To jedyne narzędzie, które dynamicznie podpowiada optymalną strategię osiągania celów. Praktyczny aspekt kształcenia zapewnia wykorzystanie strategicznych gier symulacyjnych takich jak np. Marketplace czy Capsim. Narzędzia te pomagają zidentyfikować mocne i słabe strony umiejętności behawioralnych kształtujących liderów każdej firmy, takich jak przywództwo, rozwiązywanie problemów i komunikacja.

Podstawowa wiedza będzie coraz częściej przekazywana w postaci programów e-learningowych, a może nawet przez roboty. Taki trend już można zauważyć – w sieci dostępnych jest coraz więcej prostych form, np. z wykorzystaniem prezentacji wideo. Choć wiele aktywności edukacyjnych przenosi się do sfery online, to jednak menedżerowie pogłębionej wiedzy i praktycznych rozwiązań nadal poszukują na zajęciach „na żywo”, w konfrontacji z innymi praktykami – podsumowuje Wojciech Parteka z GFKM.

Podjęcie i ukończenie dobrych studiów MBA to doskonała inwestycja, która będzie procentować w życiu zawodowym. Szczególnie w okresie zawirowań gospodarczych i politycznych inwestycja w siebie i wiedzę daje szansę na szybki zwrot.


Komentarze

Brak komentarzy...


Wyślij komentarz
GFKM

GFKM

Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów

Media Społecznościowe

MBAnet - sieć absolwentów MBA

 

Katalog Studiów Podyplomowych - studiapodyplomie.pl