Jakie powinny być cele podjęcia studiów MBA?

Jakie powinny być cele podjęcia studiów MBA?

W związku z tym, że okres rekrutacji na studia MBA wkracza w decydującą fazę, postanowiliśmy podzielić się kilkoma wskazówkami z osobami, które są gotowe do rozpoczęcia studiów MBA, ale nie mają pewności, od czego zacząć.

Jednym z etapów podejmowania decyzji o rozpoczęciu studiów MBA oraz wyborze właściwego programu jest określenie celów, jakie chcemy osiągnąć dzięki tym studiom. Jest to też istotne w procesie przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej na studia MBA. Refleksje te przydadzą się również w opracowaniu dokumentów aplikacyjnych.

Zidentyfikowanie celów ukończenia studiów MBA jest kluczową częścią procesu aplikacyjnego. Większość szkół biznesu chce wiedzieć, w jaki sposób kandydat na studia MBA chce wykorzystać zdobytą wiedzę nie tylko dla swojego rozwoju, ale również z myślą o społeczeństwie.

Gdy zaczynamy zastanawiać się i wyrażać swoje cele, rozważmy kilka kluczowych wskazówek.

 1) Bądź zdecydowany.

W czasie rozmów kwalifikacyjnych, zasadniczo należy być zdecydowanym przy omawianiu swoich celów zawodowych. Należy przygotować zestaw celów i zmierzać do ich osiągnięcia. Kandydaci na studia MBA nie powinni oczekiwać „znalezienia się” w szkole biznesu, choć w rzeczywistości często tak się dzieje. O swoje miejsce na wybranych studiach MBA trzeba walczyć i być zdecydowanym, by o tym mówić. Niektóre szkoły biznesu są dosyć elastyczne w podejściu do kandydatów i akceptują ich elastyczne oraz wielowątkowe cele stojące za podjęciem studiów MBA. Jednakże większość szkół chce, aby kandydaci mieli jasno określone plany przed rozpoczęciem studiów.

 2) Bądź konsekwentny.

Twoim celem jako kandydata na studia MBA powinny być TWOJE cele zawodowe. Oznacza to, że nie powinny się one różnić w zależności od programu, na który składane są dokumenty. Kandydaci mogą stracić wiarygodność, zmieniając swoje cele, aby zadowolić publiczność, a z drugiej strony wyartykułowanie prawdziwej pasji (zgodnie z punktem 6 poniżej) może być trudne dla celów, które nie są prawdziwe.

 3) Twoje cele zawodowe powinny być ambitne, a jednocześnie osiągalne.

Ukończenie studiów MBA nie gwarantuje dzisiaj spektakularnego sukcesu, awansu lub zmiany pracodawcy. W związku z tym cele zawodowe powinny być ambitne a jednocześnie osiągalne. Najlepiej zrobić badanie i dowiedzieć się, jakie zadania, stanowiska są realistyczne, biorąc pod uwagę bieżący punkt w karierze zawodowej oraz możliwości, jakie oferuje ukończenie wybranych studiów MBA. Można zacząć od zapoznania się z ogłoszeniami o pracę z branży, która może być interesująca. Taka analiza pozwala na zorientowanie się, jaka praca jest osiągalna po ukończeniu studiów MBA.

 4) Rozważ logiczną ścieżkę kariery.

Wyznaczony cel zawodowy po ukończeniu studiów MBA powinien być początkiem procesu wyznaczania ambitnej ścieżki i długoterminowego planu rozwoju kariery. Ten długoterminowy plan to okazja do spełnienia marzeń i do pokazania, w jaki sposób ukończenie studiów MBA będzie wpływało na dalszy rozwój kariery. Cel powinien być logiczny (choć niekoniecznie oczywisty) i konsekwencją realizacji twoich celów krótkoterminowych. Wyznaczona ścieżka kariery powinna mieć sens i być czytelna dla komisji egzaminacyjnej oraz pokazywać jaką rolę będzie odgrywało zdobycie wiedzy oraz umiejętności podczas studiów MBA.

 5) Podziel się tym, jak będziesz wyjątkowy.

Nawet jeśli wyznaczony cel kariery zawodowej jest bardzo powszechny, tak jak np. zostanie konsultantem lub bankierem inwestycyjnym, trzeba umieć pokazać, dlaczego jest on wyjątkowy. Trzeba wyznaczyć unikalne cechy, takie jak np. szczególna dziedzina wiedzy, którą zamierza się rozwijać w branży konsultingowej. Trzeba wyjść poza zwykłe stwierdzenie, jaką pozycję chce się osiągnąć. To zwykle wymaga głębszego pomyślenia i podzielnia się własną wizją ulepszenia wybranej dziedziny lub firmy.

 6) Podziel się swoją pasją.

Dobrze przygotowane cele zawodowe i wytyczona ścieżka kariery powinny wykazywać pasję kandydata do dziedziny lub branży, w które pracuje. Nie oznacza to, że potrzeba długiego wyjaśniania, dlaczego wybrało się tą ścieżkę kariery, ale kiedy podaje się kontekst i dyskutuje się o swojej przyszłości, należy pokazać, że wykonywany zawód jest ekscytujący. Dzielenie się tym, dlaczego zdecydowaliśmy się na pracę właśnie w tej a nie innej dziedzinie, obecny jej rozwój i innowacje, które są szczególnie interesujące, to jeden ze sposobów na pokazanie takiej pasji.

W czasie przygotowań a następnie w czasie procesu rekrutacji należy starać się być autentycznym. Co do zasady nie ma dobrych i złych celów zawodowych, jakie chce się osiągnąć dzięki studiom MBA. Należy jednak zawsze pamiętać, że najważniejsze jest przedstawianie własnych, realnych, ale ambitnych celów zawodowych.

Źródło: Personal MBA Coach


Komentarze

Brak komentarzy...


Wyślij komentarz
Jakub Leszczyński

Jakub Leszczyński

redaktor MBA Portal

Media Społecznościowe

MBAnet - sieć absolwentów MBA

 

Katalog Studiów Podyplomowych - studiapodyplomie.pl