Aby z sukcesem wdrożyć procesy digitalizacji i transformacji, potrzebna jest jasna wizja, silne umiejętności przywódcze oraz zmotywowany zespół. Innym centralnym czynnikiem udanej transformacji w organizacji jest nadal bardzo często pomijany: nowoczesne zarządzanie projektami. Martina Huemann, dyrektor akademicki programu MBA in Strategic Project Management w WU Executive Academy i Katharina Koessler, szefowa Center of Excellence for Process Improvement and Project Management w Fresenius Medical Care, przeanalizowały, dlaczego tak się dzieje, jak współtworzenie i potrójna linia przewodnia wiążą się z zarządzaniem projektami i dlaczego tak wiele firm w dzisiejszych czasach zwraca uwagę na zwinność swoich projektów.
Wyobraźmy sobie taką sytuację: projekt jest realizowany przez kilka lat; zespół osiąga kamień milowy za kamieniem - ale w końcu wdrożenie nie uwzględnia wymagań rynku. Dlaczego? Ponieważ w międzyczasie rynek się zmienił i to samo dotyczy życzeń klientów. W końcu projekt może i został zakończony, ale był gigantyczną stratą czasu i pieniędzy.
W świetle szybkich zmian w świecie pracy i biznesu, większość firm nie może już sobie pozwolić na taki wynik. Zmiany pojawiają się każdego dnia. I właśnie dlatego "projekty zmian" odwzorowane od punktu A do punktu B i z ustalonym czasem trwania projektu stały się przestarzałe. "W czasach niepewności, obfitujących w złożone problemy, zmiana jest zjawiskiem codziennym i musi być przyjmowana proaktywnie" - mówi Martina Huemann, dyrektor akademicki MBA in Strategic Project Management.
Dla dzisiejszych firm nie ma możliwości obejścia restrukturyzacji i transformacji, jeśli chcą nadążyć za tempem digitalizacji i światem „New Work”. Projekty, które zajmują się takimi zmianami (procesami) są kompleksowe i często przekształcają całą organizację, włączając w to przepływy pracy, nowe formaty współpracy i restrukturyzację schematu organizacyjnego. Ich złożoność wymaga nowoczesnego, strategicznego zarządzania projektami, wyjaśnia Martina Huemann: "W przeszłości strategie korporacyjne były realizowane poprzez działania długoterminowe; dziś strategia musi być wpleciona we wszystkie projekty - lub odwrotnie: projekty muszą być dopasowane do strategii korporacyjnej, aby uniknąć niepotrzebnych i bezużytecznych kosztów projektu, które mijają się ze strategią, a tym samym z wartościami i celami korporacyjnymi. A to jest szczególnie ważne w procesach zmian w przedsiębiorstwie" - mówi. Co to również oznacza: "Niezależnie od tego, czy kontekstem jest New Work, transformacja cyfrowa, czy wysiłki mające na celu repozycjonowanie firmy w kryzysie, nigdy nie chodzi jedynie o odpowiednie cele projektu, ale także o aspiracje do czegoś większego, co je przekracza: celu firmy".
Warunek sukcesu: właściwe podejście. "Przeprowadzone przez nas badanie kariery wykazało, że starsi kierownicy projektów odnoszą szczególne sukcesy, gdy proponują i opracowują projekty zgodne ze strategią korporacyjną organizacji, popychając zmiany w kierunku, w którym zmierza cała firma. Projekty zawsze przynoszą zmiany, ale musimy mieć pewność, że jest to zmiana, której chcemy" - mówi Martina Huemann. "Jeśli więc firma chce ugruntować swoją pozycję jako szczególnie świadoma w zakresie zrównoważonego rozwoju, projekty mogą w sposób ukierunkowany wspierać i rozwijać ten cel. Jako kierownik projektu będę musiał myśleć strategicznie i zadawać sobie pytanie: Jak projekt przyczyni się do realizacji tego celu w dłuższej perspektywie?". To zmienia rolę kierownika projektu: "Nowoczesne zarządzanie projektami będzie w przyszłości bardziej kreatywnym zadaniem, a kierownicy projektów staną się projektantami projektów."
Jednocześnie kontekst, w którym realizowany jest projekt, coraz bardziej wpływa na jego wynik: "Aby zapewnić maksymalne tworzenie wartości, trzeba będzie wejść w proces współtworzenia ze wszystkimi interesariuszami, w rozwoju produktu tak samo jak w rozwoju regionalnym czy w projektach budowlanych. Przy takim podejściu bierze się pod uwagę nie tylko ekonomiczne, ale także ekologiczne, społeczne i socjalne skutki projektu (triple bottom line)" - wyjaśnia Martina Huemann. Jej badanie kariery wykazało, że wielu młodych ludzi chętnie pracuje nad projektami: Projekty mogą utrzymać motywację w firmie na wysokim poziomie; mogą pomóc w zatrzymaniu młodych talentów. Dzisiejsze osoby o wysokim potencjale są bardzo zainteresowane społecznym i ekologicznym wpływem swojej pracy. Firma może na przykład zdefiniować swoje cele strategiczne wokół różnorodności, zrównoważonego rozwoju lub celów SDG ONZ, nasycając tymi ambicjami każdy projekt realizowany w organizacji: "Może to być firma budowlana, która chce zmniejszyć swój ślad węglowy poprzez użycie betonu, który został wyprodukowany w sposób świadomy pod względem emisji. W tym przypadku kluczowe wskaźniki efektywności strategii musiałyby być spełnione również na poziomie projektu" - wyjaśnia Huemann. Aby podkreślić znaczenie strategii, "Strategic" został dodany do oryginalnej nazwy programu, który wcześniej był Professional MBA in Project Management.
Strategiczne znaczenie zarządzania projektami wymaga od kierowników projektów zdobycia nowych umiejętności: "Realizując projekty, muszą nieustannie pytać 'dlaczego' coś jest robione, co pomoże im upewnić się, że zrozumieli ambicje, strategię i cel projektu. Kiedy sami projektują projekt, muszą dobrze rozumieć strategię korporacyjną swojej firmy, a także pytać o informacje, które nie są dla nich jeszcze dostępne. Innymi słowy, muszą również zbadać powody, dla których coś robią. Tak prowadzone zarządzanie projektami wspiera rozwój firmy w najlepszy możliwy sposób", stwierdza Martina Huemann. W tym procesie należy uwzględnić wszystkich interesariuszy, - klientów, partnerów projektu, - oraz ich cele i oczekiwania. "Oznacza to, że kierownicy projektów muszą przyjąć rolę przywódczą, co wymaga szerokiego zakresu zdolności, takich jak dobre umiejętności komunikacyjne". Jest to kolejna dziedzina, w której MBA w Strategic Project Management wspiera uczestników, aby umożliwić im rozwój w lidera pasującego do naszych czasów.
Martina Huemann podkreśla, że zarządzanie projektami wymaga zwinnych podejść, aby napędzać transformację: "W przeszłości ludzie przeprowadzali eksperymenty, aby dowiedzieć się rzeczy, których nie można było zrozumieć w żaden inny sposób, na przykład w podróżach kosmicznych. Z biegiem lat to podejście polegające na uczeniu się przez działanie zostało zapomniane. Zwinne zarządzanie projektami oznacza powrót do korzeni zarządzania projektami: nowe projekty zawsze wymagają od nas wejścia na niesprawdzone wody" - wyjaśnia Huemann. "Musimy zadać sobie pytanie, któremu celowi ma służyć zwinność. Niestety, wiele osób myli zwinność z większą szybkością, podczas gdy tak naprawdę chodzi o lepszą i bardziej efektywną współpracę oraz o iteracyjne pętle sprzężenia zwrotnego i adaptacje, które prowadzą do lepszych wyników projektu" - mówi Martina Huemann.
I właśnie taką wiedzę zdobywają studenci MBA Executive Academy w zakresie zarządzania projektami strategicznymi: jak wprowadzać i wdrażać podejście agile.
Katharina Koessler również poznała metody agile podczas swoich studiów. Absolwentka MBA kieruje Center of Excellence for Process Improvement and Project Management w Fresenius Medical Care. Jest również starszym kierownikiem programu Operational Excellence w dziale produkcji. Pamięta, jak wiele skorzystała z wiedzy swoich kohort: "Kolega, który pracował w Adobe, używał narzędzi zwinnego zarządzania projektami - zaintrygowało mnie to. Po ukończeniu MBA wprowadziłam metody zwinne również do naszego Centrum Doskonałości, a teraz oferujemy szkolenia z zakresu tych umiejętności zwinnych dla naszych kierowników projektów" - dzieli się. "Treść MBA była dla mnie niezwykle interesująca, ponieważ uzyskałam przegląd wszystkich przedmiotów z zakresu administracji biznesowej, a jednocześnie miałam szansę pogłębić swoje umiejętności w zakresie zarządzania projektami. Przez wiele lat była to moja główna praca, dlatego ważne było dla mnie poznanie stanu wiedzy na ten temat zarówno w środowisku akademickim, jak i w praktyce" - mówi Katharina Koessler.
Brak komentarzy...
Regulamin | Klauzula informacyjna | copyright © MBA Portal 2007-2012 & MBA Portal Sp. z o.o. 2013-2020
powered by bluebirdPortal.Net