Motywowanie pracowników: Co tak naprawdę przynosi efekt?

Motywowanie pracowników: Co tak naprawdę przynosi efekt?

Menedżerowie w swojej codziennej praktyce zarządzania, nie poświęcają zbyt wiele czasu na motywowanie pracownika, za to często skupiają się na kontrolowaniu, planowaniu, i organizowaniu pracy.

Brak kontroli czy planowania daje natychmiastowy efekt negatywny. Natomiast brak motywowania nie daje negatywnych skutków od razu, bo pracownik i tak będzie pracował, ale nie da z siebie zbyt wiele.

Różne sposoby motywowania

Jeśli menedżer chce, żeby pracownik robił to, czego się  od niego oczekuje, może go o to poprosić, może próbować go przekonać lub wydać mu rozkaz.

Ma jeszcze inne możliwości: zagrożenie karą lub obiecanie nagrody. Tego rodzaju motywowanie polega na szybkim działaniu i krótkotrwałym skutku. Pracownik zrobi to, czego się od niego oczekuje, ponieważ stara się uniknąć nieprzyjemnej sytuacji lub spodziewa się nagrody.

Za każdym razem menedżer będzie musiał mieć przygotowaną kolejną nagrodę bądź kolejną groźbę, żeby wyegzekwować to, czego chce. Wszystkie te działania mają na celu zaangażowanie pracownika do pracy przy użyciu źródła energii z zewnątrz,  jakim jest menedżer. Dopóki pracownik  będzie podłączony do tego zewnętrznego generatora, to będzie działał, ale gdy tylko go zabraknie, skończy się energia do pracy.

Co zrobić, żeby pracownik chętnie robił to, czego się od niego oczekuje?

Najważniejsza jest  długofalowa zmiana w podejściu pracownika do pracy.  Aby to uzyskać należy uruchomić wewnętrzny generator energii, który ma w sobie pracownik,  ponieważ  jedyną osobą, która potrafi zmotywować pracownika jest on sam!

Najlepsze co może zrobić menedżer to stworzyć odpowiednie warunki, w których pracownicy sami znajdą w sobie chęć do działania.  Wymaga  to od niego czasu i cierpliwości, ale daje długotrwałe i pewne efekty.

Od czego zacząć?

Na początek należy przyjrzeć się obecnym warunkom pracy w firmie:  na ile wpływają one pozytywnie lub negatywnie na pracowników.

Trzeba bliżej poznać  ludzi, z którymi się pracuje – jakie mają potrzeby, oczekiwania i wartości. Zastanowić się, czy warunki w firmie odpowiadają ich potrzebom.  Często jest to kwestia poświęcenia czasu na rozmowę z pracownikiem. Po dokonaniu takiej analizy można przejść do wprowadzania zmian, czyli dostosowania warunków do oczekiwań ludzi. Zawsze jednak trzeba pamiętać z jakim rodzajem pracownika mamy do czynienia, bo każdy będzie miał inne potrzeby np. jednym zależy na awansie,  a innym na elastycznych godzinach pracy

Motywatory i demotywatory

Najczęstszymi przyczynami demotywacji są:

  • styl zarządzania ludźmi,
  • kontrolowanie pracownika,
  • brak możliwości swobodnego działania,
  • brak zaufania do kompetencji i umiejętności  pracownika,
  • złe relacje między pracownikiem a szefem,
  • złe warunki lub godziny pracy,
  • niewystarczające wynagrodzenie,
  • zła atmosfera w zespole.

Motywatorami są zazwyczaj odniesione sukcesy, uznanie ludzi wynikające z efektów pracy, charakter pracy zbieżny z zamiłowaniami, posiadanie wpływu na to, co się dzieje, możliwość podejmowania ważnych decyzji, perspektywy awansu, rozwoju zawodowego.

Wyeliminowanie demotywatorów, czyli elementów wpływających na niezadowolenie pracownika, nie wystarczy, żeby zmotywować pracownika. Jeśli demotywuje go to, że menedżer źle się do niego odnosi, a ten przestanie się tak zachowywać, nie oznacza to, że pracownik poczuje się zmotywowany.

Skuteczne motywowanie pracowników nie polega jedynie na minimalizowaniu demotywatorów, ale także na stosowaniu motywatorów. Należy więc stworzyć pracownikom takie warunki pracy, które sprawią, że zechcą zrobić więcej niż muszą.

Źródło: Motywowanie pracowników: Co tak naprawdę przynosi efekt?


Komentarze

Brak komentarzy...


Wyślij komentarz
Jolanta Nowak-Jurczyńska

Jolanta Nowak-Jurczyńska

Współwłaścicielka firmy Streams Polska

Trener biznesu z 20 letnim doświadczeniem, ma za sobą ponad 2 tysiące dni szkoleniowych. 5-krotna laureatka nagrody Trener Biznesu. Była najczęściej polecanym trenerem przez uczestników szkoleń przez ostatnie lata w kategorii: prowadząca najlepsze szkolenia, udzielająca najlepszych praktycznych wskazówek. 
W 2013 została zaproszona do grona sędziów prestiżowego międzynarodowego konkursu PNSA (Polish National Sales Awards) promującego dobre praktyki i standardy sprzedaży. 
Od wielu lat wraz z rodziną i przyjaciółmi żegluje po morzu. Uwielbia spontaniczne podróże i odkrywanie nowych zakątków.

Artykuł udostępniony w ramach współpracy redakcyjnej z serwisem kariera.pl

Media Społecznościowe

MBAnet - sieć absolwentów MBA

 

Katalog Studiów Podyplomowych - studiapodyplomie.pl