Menedżer uczy się w wirtualnej rzeczywistości

Menedżer uczy się w wirtualnej rzeczywistości

Firmy korzystają z technologii VR najczęściej w szkoleniach skierowanych do osób pracujących w trudnych albo niebezpiecznych warunkach. Wirtualna rzeczywistość sprawdziła się wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z nauką obsługi maszyn i urządzeń oraz tam, gdzie praktyczne ćwiczenia w naturalnych warunkach wymagałyby wyłączenia z działania linii produkcyjnej, np. w przemyśle samochodowym, lotniczym, energetyce, ale też w medycynie (procedury medyczne), handlu (obsługa klienta) i szkoleniach bhp. Eksperci podkreślają jednak, że zastosowanie tej technologii daje ogromne, wręcz nieograniczone możliwości projektowania szkoleń we wszystkich dziedzinach. Według ABI Research wartość globalnego rynku szkoleń wykorzystujących wirtualną rzeczywistość osiągnie w 2022 roku 6,3 mld dolarów.

VR coraz odważniej wkracza na rynek szkoleń biznesowych. Przykładem są programy Executive MBA Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów. 

Wprowadziliśmy technologię wirtualnej rzeczywistości do programów MBA w obszarach związanych z zarządzaniem ludźmi, a konkretnie w aspekcie prowadzenia przez menedżera trudnych rozmów z różnymi typami pracowników. Wykorzystanie elementów VR zostało wpasowane w program – jako element całościowego procesu rozwojowego. Nie traktujemy tej technologii jako efektownego gadżetu, choć oczywiście zajęcia prowadzone z jej wykorzystaniem zyskują na atrakcyjności. VR przede wszystkim pomaga nam osiągać określone cele dydaktyczne – mówi Tomasz Harackiewicz, członek zarządu Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.

Wprowadzenie VR do programów MBA jest efektem współpracy GFKM ze start-upem IDEACENTER, rozwijającym technologię VR do uczenia kompetencji miękkich.

– Podczas warsztatów MBA w programie GFKM stosujemy naszą autorską metodę VIREMO, która wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do rozwijania konkretnych umiejętności miękkich. Uczestnicy przenoszą się w różne miejsca i sytuacje, w których wchodzą w interakcje wymagające określonych zachowań. Interaktywna aplikacja umożliwia im testowanie umiejętności, sprawdzanie skuteczności oraz zwiększa zaangażowanie uczestników w proces, dając im możliwość wpływania na bieg wydarzeń i zmiany scenariuszy – wyjaśnia Joanna Jadach, współzałożycielka IDEACENTER.

Uczestnicy warsztatów z zastosowaniem VR zaznają głębokich doświadczeń w bezpiecznych warunkach (immersive learning). Podkreślają, że zastąpienie odgrywania scenek na forum interakcją z prawdziwą postacią w wirtualnej rzeczywistości zapewnia intensywne emocje związane z ćwiczoną kompetencją. Wykorzystanie gogli do wirtualnej rzeczywistości sprawia, że uczestnik szkolenia zostaje odcięty od zewnętrznych bodźców, nic nie rozprasza więc jego uwagi i może się w pełni skoncentrować na działaniu.

– Wirtualna rzeczywistość, odwzorowująca zarówno standardowe, jak i nietypowe realne sytuacje, sprawia, że „zanurzony” w niej menedżer tworzy i gromadzi prawdziwe wspomnienia, a nie podręcznikową czy podaną przez trenera wiedzę, którą dopiero później będzie musiał przełożyć na praktykę. Dzięki temu nowe umiejętności przyswajane są o wiele szybciej – mówi Joanna Jadach.

Połączenie VR z treningami prowadzonym przez trenera oraz własnymi ćwiczeniami pozwala lepiej zrozumieć i utrwalać konkretne zachowania. Odpowiada także na potrzebę uczenia się we własnym tempie i w sposób dopasowany do indywidualnych potrzeb.

– Przy obecnym poziomie rozwoju tej technologii, w przypadku rozwijania umiejętności miękkich ‘blended learning’, czyli połącznie doświadczeń wirtualnych z klasycznymi metodami szkoleniowymi, jest optymalnym rozwiązaniem – podkreśla Tomasz Harackiewicz z GFKM.

Polski rynek edukacji biznesowej nie jest tak odważny jak np. w krajach anglosaskich. Polscy decydenci odpowiedzialni za rozwój pracowników z ostrożnością podchodzą do wprowadzenia VR do edukacji menedżerów w swoich firmach. Tymczasem współpraca GFKM i IDEACENTER pokazuje, że menedżerowie bardzo dobrze przyjmują innowacyjne rozwiązania. Uczestnicy programów MBA wysoko oceniają warsztaty z VR. Szczególnie podkreślają psychologiczne bezpieczeństwo ćwiczeń, możliwość wielokrotnego testowania możliwych rozwiązań oraz intensywność doświadczeń. 

Wykorzystanie VR na rynku szkoleniowym nadal ogranicza stosunkowo wysoki koszt profesjonalnych gogli wykorzystywanych do „zanurzenia się” w wirtualną rzeczywistość. Kosztowne jest też stworzenie szeregu nagrań z aktorami oraz interaktywnych aplikacji, które stworzą wirtualny świat, dostosowany do potrzeb konkretnej firmy i określonych zagadnień szkoleniowych. Opłacalność można więc osiągnąć przy odpowiednim efekcie skali przedsięwzięcia.

– Ceny sprzętu na pewno będą z czasem spadały, co będzie sprzyjało upowszechnieniu VR w szkoleniach. I chociaż rzeczywistość wirtualna jest mniej doskonała niż otaczający nas świat, można sobie z łatwością wyobrazić, że już za kilka lat, dzięki rozwojowi technologii sztucznej inteligencji i machine learning, doświadczenia uczenia się w wirtualnej rzeczywistości będą coraz bliższe doznaniom w realnym świecie – podsumowuje Tomasz Harackiewicz z GFKM.


Komentarze

Brak komentarzy...


Wyślij komentarz
GFKM

GFKM

Gdańska Fundacja Kszatałcenia Menedżerów

Media Społecznościowe

MBAnet - sieć absolwentów MBA

 

Katalog Studiów Podyplomowych - studiapodyplomie.pl