Czy rozmiar ma znaczenie? Duże i małe kohorty MBA w najlepszych szkołach biznesu.

Czy rozmiar ma znaczenie? Duże i małe kohorty MBA w najlepszych szkołach biznesu.

Dla studentów MBA, którzy wolą programy MBA z mniejszymi kohortami, wybór polega nie tyle na byciu dużą rybą w małym stawie, ile na szukaniu bardziej intymnego i spokojnego środowiska do nauki. Nawet podczas pandemii, kiedy zajęcia odbywały się wirtualnie, uczestnicy studiów w mniejszych grupach zajęciowych chwalili sobie możliwość poznania kolegów z klasy i wykładowców.

W programach MBA, podobnie jak w wielu innych sprawach w życiu, rozmiar może mieć znaczenie. Dlatego najbardziej renomowane uczelnie, które każdego roku przyjmują na studia prawie 1000 osób dzieli swoje kohorty na sekcje po 90 studentów każda. Mniejsze grupy zajęciowe na studiach MBA promują zgrane społeczności, a także głębsze poczucie współpracy pomiędzy ich uczestnikami. Kładą nacisk na jakość a nie ilość, na interakcje pomiędzy uczestnikami.

ZALETY I WADY DUŻY VS. MAŁY

Duży kontra mały: Który rozmiar kohorty preferujesz?

Szkoły biznesu, które zapisują setki uczestników każdego roku przekonują, że duże kohorty to większe sieci kontaktów, które zapewniają większą różnorodność wiedzy i doświadczeń od większej liczby kolegów z klasy. Ostatecznie jest to kwestia indywidualnych preferencji i dopasowania. Czy jako kandydat czułbyś się bardziej komfortowo w mniejszym czy większym środowisku? Każdy z nich ma swoje wady i zalety.

WPŁYW PANDEMII NA WIELKOŚĆ KOHORT

Pandemia miała zdecydowany wpływ na wielkość kohort wśród czołowych uczelni na świeci. Tuż po jej wybuchu cześć uczelni wprowadziła łagodną politykę odraczania rozpoczęcia studiów dla przyjętych kandydatów po to, by ograniczyć ilość studentów. Spowodowało to, że osoby zainteresowane rozpoczęciem studiów w tym roku podjęły studia na innych uczelniach. W efekcie czego pewne uczelnie, które zwykle rekrutowały duże kohorty straciły część uczestników, zyskały zaś te z mniejszymi grupami przyjmowanych studentów. Zmiany w ilości przyjmowanych studentów sięgały kilku, kilkunastu procent.

PONAD 1000 UCZESTNIKÓW W KOHORCIE

Biorąc pod uwagę wielkości polskiego rynku studiów MBA i ich popularność przedstawione poniżej liczby mogą szokować. Najbardziej popularne i prestiżowe uczelnie każdego roku przyjmują ok. 1000 studentów. W tym roku ze względu na politykę odroczenia z 2020 roku ta liczba może zostać przekroczona. Wśród najwyżej ocenianych 30 programów MBA w USA mediana wynosi nieco ponad 300 studentów. Uczelnie, które przyjmują mniej, należą do mniejszości.

WIELKOŚCI KOHORT W POLSCE

Ktoś mógłby zapytać, jak sytuacja z wielkością grup wygląda na Polskim rynku? Co do zasady liczba przyjmowanych studentów na studia MBA waha się od kilkunastu do kilkudziesięciu osób. Można więc powiedzieć, że studia MBA w Polsce prowadzone są w wyjątkowo kameralnych grupach osób, które spotykają się, by razem studiować. Nawet w przypadku tak małych grup mogą występować różnice w sposobie studiowania oraz wielkości sieci kontaktów, bo inaczej studiujemy w grupie 30 czy 40 studentów a inczej gdy osób jest 10 lub 15. Z drugiej strony jeśli popatrzymy na to z pkt. widzenia uczelni, która organizuje klika lub kilkanaście programów MBA w różnych miastach w Polsce lub w różnych specjalizacjach, to również znajdziemy takie, które na studia MBA rekrutują kilkadziesiąt lub kilkaset studentów.

Źródło: Poets&Quants


Komentarze

Brak komentarzy...


Wyślij komentarz

Media Społecznościowe

Historia Bloga

MBAnet - sieć absolwentów MBA

 

Katalog Studiów Podyplomowych - studiapodyplomie.pl