Jak wybrać program MBA w czasie epidemii COVID-19?

Jak wybrać program MBA w czasie epidemii COVID-19?

W przeszłości, jako jeden z czynników branych pod uwagę przy wyborze studiów MBA, zawsze rekomendowaliśmy odwiedzenie kampusu uczelni. Takie wizyty pozwalały spotkać ludzi i spędzić czas ze studentami - uczęszczać na zajęciach, rozmawiać z pracownikami i “chłonąć” otoczenie, aby poczuć, czy ta uczelnia wam pasuje albo nie. Ponieważ pandemia COVID-19 wyeliminowała większość osobistych interakcji, należy odpowiednio dostosować swoją strategię wyboru studiów MBA.

W przypadku międzynarodowych studiów MBA w Internecie można znaleźć szeroki wachlarz materiałów na ich temat. W przypadku studiów w Polsce jest trochę trudniej, bo ilość publikacji jest niewielka w porównaniu z rynkiem amerykańskim czy europejskim. Pewien problem z publikacjami internetowymi polega na ich wiarygodności i rzetelności. Szczególnie dotyczy to publikacji dotyczących studiów zagranicznych. Dlatego przy poszukiwaniu informacji warto przyjąć nastawienie skoncentrowane na dopasowanie oferty uczelni do naszych potrzeb i oczekiwań, aby zoptymalizować swój czas oraz wysiłek podczas wybierania potencjalnych programów do aplikowania.

Dlaczego? Osoby rozważające podjęcie studiów MBA często zakładają, że jeśli dostaną się do najlepszego programu MBA, to będą miały wspaniałe doświadczenia ze studiowania, a następnie błyskotliwą karierę. Niestety, czasami rzeczywistość weryfikuje te założenia a uczestnicy zbyt późno zdają sobie sprawę, że nie dokonali optymalnego wyboru - nawet w bardzo dobrej szkole. Problem zazwyczaj sprowadza się do dopasowania potrzeb uczestnika do oferty szkoły.

Poniżej przedstawiamy cztery najważniejsze wskazówki dotyczące wyszukiwania szkół biznesowych:

Poznaj siebie

Jednym z najważniejszych kroków w znalezieniu właściwego programu MBA jest poświęcenie czasu na autorefleksję. Aby dobrze wybrać program MBA należy dogłębnie przyjrzeć się swoim ambicjom, mocnym stronom, pasjom i wartościom osobistym. Wnioski z tej analizy przydadzą się również później w procesie przygotowywania dokumentów na studia. Szczególnie ważne jest odpowiedzenie samemu sobie na pytania: „dlaczego chcesz mieć tytuł MBA?” oraz „dlaczego tytuł MBA w tej szkole?”. W dobrych szkołach biznesu o jedno miejsce ubiega się kilka lub kilkanaście osób i przed aplikowaniem warto być przekonanym co do swojego wyboru. Pozwoli to na łatwiejsze przygotowanie dokumentów oraz zwiększa szanse na pozytywne przejście procesu rekrutacji.

Wykorzystuj dobrą hierarchią informacji

Jednym z dobrych źródeł informacji o wybranym programie są strony internetowe uczelni i programu. Dobrze przygotowana strona programu powinna poza informacjami o programie studiów, warunkach studiowania oraz innych technicznych aspektach, zawierać również informację o profilu studenta MBA i raport o zatrudnieniu po ukończeniu tego konkretnego programu MBA. Obie te informacje odzwierciedlają dane dotyczące obecnych uczestników oraz absolwentów, co pozwala zorientować się, skąd pochodzą studenci i dokąd zmierzają po ukończeniu studiów. Dzięki tym informacjom można zorientować się czy będziemy pasowali do grupy studentów, czy nasze cele zawodowe zostaną zrealizowane po ukończeniu tych studiów i czy szkoła jest przygotowana, by nam w tym pomóc. Oceniając szkoły, należy zadać sobie pytanie: „w jaki sposób ten program może pomóc mi osiągnąć cele zawodowe?”, „czy mogę sobie wyobrazić, że tu się rozwijam?”. Innymi cennymi źródłami informacji o wybranych programach MBA mogą być blogi uczelni lub inne źródła on-line. Korzystając z każdego źródła informacji on-line należy upewnić się przez kogo jest przygotowywane i na ile jest wiarygodne.

Oceń mocne strony i kulturę każdego programu MBA

Na pierwszy rzut oka większość szkół biznesu i programów MBA może być podobna do siebie, ale każda z nich posiada odrębne podejście do rozwoju, zarządzania i kultury społecznej. Wartości, które powinny być oceniane, to siła programu nauczania, klimat społeczności, powiązanie z siecią absolwentów oraz możliwości rozwoju kariery w obszarach, na których nam zależy. Pamiętać należy również, aby podczas oceny wziąć pod uwagę długość programu, koszt i lokalizację. W tych analizach nie należy zbyt polegać na rankingach, co nie oznacza, że należy je całkowicie pominąć. Analizując ranking należy zawsze poznać i rozumieć jego metodologię oraz jakie ma to dla nas znaczenie.

Podwajaj wysiłki w zakresie poszukiwań on-line

Ponieważ wizyta nie wchodzi w rachubę, należy zainwestować dużo więcej czasu i wysiłku w nawiązywanie kontaktów online i próby prowadzenia dyskusji z osobami, które studiowały na wybranej uczelni. Trzeba poznawać uczestników i absolwentów, którzy mają podobne zainteresowania, które pomogą nam zrozumieć tożsamość szkoły poza jej dopracowaną marką. Prowadząc te dogłębne rozmowy z czasem nabierzemy wrażenia czy danych program jest dla nas właściwym miejscem. Większość studentów i absolwentów to otwarte osoby i jeśli poprosimy nawet poprzez Linkedin o 15 min rozmowy, to dostaniemy dużą ilość informacji o programie. Od początku pandemii szkoły wykonały imponującą pracę, zwiększając jakość i ilość informacji on-line o sobie po to, by kandydaci mogli je lepiej poznać.

Rywalizacja o miejsce w dowolnym programie MBA na najwyższym poziomie jest zacięta, a szkoły biznesu w trakcie rekrutacji sprawdzają nie tylko cechy i potencjał kandydatów, ale również ich dopasowanie do programu MBA. Dzięki dokładnym badaniom rynku i poznaniu uczelni dowiemy się, co ma znaczenie dla programów przy poszukiwaniu kandydatów i czy jest to zgodne z tym, co jest dla nas najważniejsze.

Źródło: Poets&Quants


Komentarze

Brak komentarzy...


Wyślij komentarz

Media Społecznościowe

Historia Bloga

MBAnet - sieć absolwentów MBA

 

Katalog Studiów Podyplomowych - studiapodyplomie.pl